Меню сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
На допомогу класному керівнику


Доповідь на тему:

   «Виховна система класу

            як спосіб організації

                 життєдіяльності класу»

                                                                                                      Підготувала

Доценко Олена Олександрівна

                                                                           класний керівник 9 класу


Жовтень 2012 року

ПЛАН

 I. Необхідність і важливість використання системного підходу до виховання школярів.

 II. Основні компоненти виховної системи класу:

 - індивідуально-груповий компонент;

 - ціннісно-орієнтаційний компонент;

 - функціонально-діяльнісний компонент;

 - просторово-часовий компонент;

 - діагностично-аналітичний компонент.

 III. Етапи розвитку виховної системи класу.

 IV. Ефективність функціонування виховної системи класу.

       ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: виховна система класу, елементи виховної системи класу, гуманістичні цінності.

       Досвід кращих шкіл України дає переконливі підстави для необхідності збереження і дальшого розвитку системного підходу до виховання. Мова йде про створення в кожній школі спеціальної виховної системи, яка тісно пов’язана з навчальним процесом, але має свої специфічні функції та структуру. Не випадково в державній національній Програмі «Освіта» створення в кожній школі власної виховної системи розглядається як один з «основних шляхів реформування виховання». У багатьох школах спроби використання виховних систем виявляються вдалими—педагогічний процес стає більш спрямованим, керованим і, що найважливіше, ефективнішим.

 Закономірно, що в тих освітніх закладах, де побудована й успішно функціонує виховна система в цілому, з’являється бажання створити виховні системи в навчальних класах, групах.

       Побудова виховної системи є не тільки суб’єктивним бажанням класного керівника, вихователя, але й необхідністю.

       Що ж таке виховна система класу? З яких елементів і компонентів вона складається?

       Виховна система класу - це спосіб організації життєдіяльності та виховання членів класного співтовариства, що становить цілісну й упорядковану сукупність взаємодіючих компонентів і сприяє розвиткові особистості та колективу.

       Виховна система классу - це досить складне соціально-педагогічне явище, що складається з великої кількості елементів.

АНАЛІЗ ОСНОВНИХ КОМПОНЕНТІВ ВИХОВНОЇ СИСТЕМИ КЛАСУ

       Основні компоненти та елементи виховної системи класу.

       Компоненти виховної системи, складові частини (елементи) компонентів:

I.  Індивідуально-груповий:

     1. Класний керівник (вихователь)

     2. Учні класу.

     3.  Батьки учнів.

    4. Педагоги та інші дорослі, що беруть участь у виховному процесі та   життєдіяльності класного колективу.

 II. Ціннісно орієнтаційний:

     1. Цілі та завдання виховання.

     2. Перспективи життєдіяльності класного співтовариства.

     3. Принципи побудови виховної системи і життєдіяльності класу.

 III. Функціонально-діяльнісний компонент:

     1. Системоутворюючий вид  діяльності, форми і методи організації     спільної діяльності та спілкування.

      2. Основні функції виховної системи.

      3. Педагогічне забезпечення і самоврядування життєдіяльності  класного співтовариства.

 IY. Просторово-часовий компонент:

      1. Емоційно-психологічне, духовно-моральне і предметно-матеріальне середовище.

      2. Зв’язки і стосунки класного співтовариства з іншими спільнотами дітей і дорослих.

 Y. Діагностико-аналітичний компонент:

       1. Критерії ефективності виховної  системи.

       2. Методи та прийоми вивчення результативності виховної  системи.

       3. Форми і способи аналізу, оцінювання та інтерпретації отриманих результатів.

       ПЕРШИЙ КОМПОНЕНТ - індивідуально-груповий має виняткову важливість. По-перше, саме члени класного співтовариства-учні, педагоги, батьки, маючи суб’єктивні повноваження, вирішують, яку виховну систему створювати, як її моделювати, яким чином система має функціонувати. По - друге, сенс і доцільність цієї діяльності щодо створення виховної системи обумовлені потребою в змінах індивідуальних і групових характеристик цього компонента і складових його елементів.

       Головна роль у побудові, забезпечення функціонування та розвитку виховної системи класу належить класному керівникові чи вихователю. Його життєво-ціннісні орієнтації, педагогічні погляди і позиція, інтереси і захоплення є найістотнішими системоутворюючими чинниками.

       Дуже часто доводиться бачити: якщо основу особистості класного керівника(вихователя) складають гуманістичні цінності, то такі ж ціннісні орієнтації переважають і в класному колективі. Не випадково при зміні класного керівника зазнає значних змін виховна система цього класу. Нерідко відсутність теоретичних знань і практичних умінь з використання системного підходу в педагогічній діяльності, недостатній розвиток системного мислення не дозволяють досягти бажаного результату.

       Вихователю необхідно побачити і зрозуміти специфічні риси класного співтовариства, визначити рівень розвитку учнівського колективу, сформованості в ньому міжособистісних стосунків і спільної діяльності, щоб потім мати можливість обрати найбільш оптимальний шлях, форми і засоби побудови виховної системи.

       ДРУГИЙ КОМПОНЕНТ виховної системи класу - ціннісно-орієнтаційний. Підкреслюючи суттєву значущість цього компонента, вчені називають його ціннісно-смисловим ядром системи. А от практики-вихователі, на жаль, часто недооцінюють важливість цього компонента, тому в планах роботи можна виявити недостатньо продумані і обґрунтовані цілі або зовсім їхню відсутність.

       Не піддаються аналізу ціннісні орієнтації класного співтовариства і його членів. Через це педагогічна діяльність носить хаотичний, спонтанний характер і веде до невтішних наслідків у процесі розвитку і формування учнівського колективу.

 Виховання без цілі не буває. Вихователь повинен про це пам’ятати і приділяти більш пильну увагу цілепокладанню.

       ТРЕТІЙ КОМПОНЕНТ виховної системи класу - функціонально-діяльнісний. Він виконує роль головного системоутворюючого чинника, який забезпечує упорядкованість і цілісність виховної системи,  функціонування і розвиток її основних елементів і зв’язків. Його основу становить спільна діяльність та спілкування членів класного співтовариства. Вибір системоутворюючого виду діяльності залежить, насамперед, від інтересів та потреб учнів, потенційних можливостей вихователя, від типу навчального закладу та його структурних підрозділів.

       ЧЕТВЕРТИЙ КОМПОНЕНТ виховної системи-просторово-тимчасовий. Кожна виховна система має середовище - свій життєвий простір, в якому здійснюється спільна діяльність і спілкування членів класного колективу, розвиваються міжособистісні та ділові стосунки, формуються індивідуальні та групові ціннісні орієнтації. Відомо, що вихователь старається створити у класному колективі духовно багату і морально чисту, порівняно із навколишнім соціумом, атмосферу. Проте, це зовсім не означає, що виховна система повинна бути закритою з обмеженими зовнішніми зв’язками і стосунками.

       Як показують наслідки дослідно-експериментальної роботи процес розвитку загальношкільної і класних виховних систем протікає успішніше, якщо створення загальної системи освітнього закладу передує модулюванню виховних систем його структурних підрозділів.

       П’ЯТИЙ КОМПОНЕНТ - діагностико-аналітичний компонент. Вихователю набагато простіше знайти свою нішу у виховному просторі, якщо йому будуть відомі ціль, завдання, принципи й основні напрями, форми і засоби побудови життєдіяльності і виховного процесу в загальноосвітній школі. Останнім часом вихователі намагаються відмовитися від виміру результатів виховної діяльності «на око» і прагнуть опанувати діагностичні прийоми і мету дослідження ефективності навчально-виховного процесу.

 Вихователю складно визначити критерії результативності виховної роботи, знайти і коректно використати методики вивчення, правильно опрацювати, оцінити отримані результати. Вихователь потребує допомоги вчених і методистів.

       На думку дослідників цієї проблеми «мірилом» ефективності функціонування класної виховної системи можуть бути такі критерії:

 - вихованість учнів;

 - захищеність і комфортність дитини у класі;

 - задоволеність учнів та їх батьків життєдіяльністю класу;

 - сформованістю класного колективу, репутацією класу.

       КОНТРОЛЬНІ ЗАПИТАННЯ:

 1.Що таке виховна система школи ?

 2.Що таке виховна система класу, групи учнів ?

 3.З яких компонентів та елементів складається виховна система класу ?

 4.Як оцінити ефективність функціонування виховної систем
Форма входу
Друзі сайту
Календар
«  Квітень 2024  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930
Пошук
Архів записів
 
 
Copyright MyCorp © 2024