ЗАТВЕРДЖЕНО
на засіданні МО
План роботи
методичного об`єднання класних керівників
Купріянівського навчально-виховного комплексу
на 2012-2013 н. р.
Керівник Чернозуб Любов Михайлівна
ВСТУП
Новій Україні потрібна нова школа, а новій школі - новий вчитель, який поєднує в собі високу духовність і педагогічну майстерність, що формується і вдосконалюється протягом практичної роботи в школі. Фахівці оволодівають «педагогічною технікою» і «технологією виховання», посилаючись на відомі слова А.С.Макаренка, що майстерність вихователя не мистецтво, а спеціальність, якій треба навчатись. Наявності професійних знань, педагогічних навичок і вмінь, занадто мало, щоб вчитель міг дійсно заволодіти серцями своїх вихованців і повсякденно впливати на їхню діяльність і поведінку, на їхнє самовиховання. Щоб це відбулося йому потрібно бути яскравою особистістю. В цьому і полягає головна специфіка педагогічної праці.
Ушинський К.Д. писав «Найголовнішим у вихованні має бути особистість безпосереднього вихователя, який віч на віч знаходиться з учнями. Вплив особистості педагога на молоду душу становить ту силу, яку не можна замінити ні підручниками ні моральними повчаннями, ні системою покарань і заохочень. Важливе значення має дух закладу, але цей дух живе не серед стін не на папері, а в характері більшості вчителів і від них переходить в характер вихованців». Вдумуючись в ці слова переконуєшся в тому, що насправді саме від класного керівника залежить яким буде клас, яка думка в оточуючих складеться про вихованців. Приклад учителя у вихованні дітей важко переоцінити, тому не можна відривати професійну майстерність вихователя від його особистості. Перше і друге необхідно розглядати в їх нерозривній єдності, віддаючи перевагу духовності і культурі педагога.
За щастя дитини здатний боротися тільки творчий авторитетний вчитель. Тому мабуть сьогодні варто говорити про авторитет вчителя, тобто про його здатність впливати на думки, почуття й поведінку учня. І ця здатність не пов’язана ні з соціальним статусом, ні з примусом, ні з нагородами.
Знову ж таки Сухомлинський В.О. виділяє декілька важливих умов за яких можливе становлення авторитету вчителя, другими словами конкурентоздатного вчителя:
· єдність слова і поведінки вчителя;
· високий рівень освіченості та професійної компетентності;
· досконале володіння мистецтвом педагогічного спілкування;
· здатність зрозуміти дітей ставити себе на їх місце, відчувати внутрішній світ їх думок і переживань.
Аналізуючи роботу МО класних керівників за минулий навчальний рік і спираючись на наукові доведення, на думки й висловлювання видатних педагогів вкотре переконуєшся в тому, що особистий приклад вчителя в усьому (стосовно справи, дітей, вміння поважати в міру вимагати і допомагати) – невід’ємна риса професіонала. Да дійсно всі ми розуміємо, але не завжди виходить так як має бути. Адже нам, педагогам, важливо в будь-якій ситуації відзначатись витримкою, терпінням, об’єктивністю, чуйністю, доброзичливістю, постійно контролювати свою діяльність і поведінку в спілкуванні з учнями, колегами ну й звичайно батьками. Важливим є й те, що майстерність класного керівника проявляється також в голосі, дикції,міміці, тоні, жестах. Доброзичливе спілкування породжує між класним керівником і учнем відносини взаємодовіри і зацікавленості, що позитивно впливає на успіхи їхньої спільної праці.
Критеріями майстерності класного керівника сьогодні є:
· доцільність ( за спрямованістю)
· продуктивність ( за результатами )
· діалогічність (характер стосунків з учнями)
· творчість ( за змістом діяльності)
Аналізуючи самоаналіз роботи класного керівника, знову ж таки переконуємось у тому, що сьогодні дуже складно говорити про систему виховної роботи, оскільки кожен із класних керівників намагається відшукати свої шляхи вирішення здавалося одних і тих же завдань. І чим вища майстерність класного керівника, тим результативнішим є процес виховання: менше конфліктів, більше доброти і взаєморозуміння у взаєминах між педагогом і його вихованцями. Помітно впроваджуються нові форми роботи, прагнення йти в ногу з часом. Працювати й творити в інтересах дитини задля дитини. Сьогодення потребує пошуку нових засобів і методів формування творчої особистості, творця нового суспільства, здатного до самостійної поведінки і дії, саморозвитку, самовдосконалення, самовизначення.
Проаналізуємо, в якій мірі і як формувалися творчі учнівські працездатні колективи і яку ж роль в цьому формуванні відіграють класні керівники. А чи не класний керівник відіграє одну з важливих ролей в організації участі класного колективу в тій чи іншій колективній справі, починаючи від самого простого конкурсу малюнків і завершуючи участю в якомусь масовому дійстві. Чому з року в рік одні й ті ж самі класні колективи набагато випереджують інших, набравши за підсумкам навчального року найбільшу кількість балів за участь в громадському житті школи. І чи варто говорити про роль особистості класного керівника у формуванні творчого працездатного учнівського коллективу. Відповідь однозначна – звичайно варто. Звичайно варто говорити, обмінюватись думками, досвідом роботи, які форми та методи використовує класний керівник в роботі з своїми вихованцями, і де знаходить час для цього, чому його не вистачає в інших. Класний керівник 8 класу Доценко О.О. постійно дбає про те, щоб ні один учень в класі не залишився поза увагою.
А зараз спробуйте уявити ще раз, скільки треба докласти зусиль, щоб цікаво і змістовно провести виховний захід. Скільки разів ми кажемо: легше провести відкритий урок, ніж виховну годину. І якщо класний керівник не володіє цими навичками, то захід провести можна, але навряд чи він торкнеться глибини дитячих сердець. Але, щоб не тривожити дитячі серця, дехто з класних керівників умудряється з року в рік залишатись в тіні й не проводити жодного відкритого, не обов’язково святкового, але такого на який запрошено інших класних керівників для обміну досвідом роботи.
Сказано мудрими: «Якщо дорога не веде до храму - навіщо вона?». Тож пройдімося шкільними коридорами нашого храму. Ще раз побуваємо на святах та виховних заходах як шкільних так і класних.
На початку навчального року всі учнівські колективи мали змогу прийняти активну участь в загальношкільних виховних заходах, але не всі в однаковій мірі змогли, не відомо з яких причин, використати цю можливість. Після свята Першого дзвінка одна з перших колективних справ це шкільне свято квітів, участь у виставці декоративно-прикладного мистецтва та виставці квіткових композицій, на святкуванні дня села, конкурс малюнків на асфальті, різні конкурси малюнків, участь учнів школи в предметних тижнях. Слід сказати, що найгучніше в школі проводились тижні з математики (вчитель Столярова Н.В.), іноземної мови (вчителі Файзель А.О. і Чібісова І.О), світової літератури (вчитель Доценко О.О.).
Традиційним в школі стало проведення в останні дні осені «Осіннього ярмарку» і саме під час його проведення проявити свою творчість і звичайно не можна обійтись без поради класного керівника.
А також зокрема проведені відкриті виховні заходи :
«Україно моя, Україно!» (Класний керівник 6 класу Ситник Н.А.);
«Дзвони Чорнобиля» (класний керівник 5 класу Гасинець А.М.).
Дуже хотілося б, щоб ці заходи, а вірніше форма проведення не носила епізодичний характер, ввійшла в систему роботи всіх класних керівників, адже це досить цікаво для дітей.
На засіданнях методичного об’єднання були розглянуті питання «Основні напрямки класного керівника у роботі з учнями та їхніми батьками» (підготувала Столярова Н.В., класний керівник 9 класу), «Правовий простір родинно-шкільного виховання (підготувала Мельничук О.П., класний керівник 7 класу), «Превентивне виховання. Технології превентивного виховання» (підготувала Ісаєва Т.М., класний керівник 11 класу), «Діагностика у превентивному вихованні учнівської молоді» (підготувала Доценко О.О., класний керівник 8 класу).
Багато традиційних свят та інших виховних заходів проводиться в школі, але хотілося, щоб якомога більше приділялося уваги кожній дитині, щоб талант і обдарованість проявлявся не в останній рік навчання в школі, а значно раніше, щоб задоволення від успіхів та досягнень наших дітей отримували всі ми. Школа – це передусім простір життя дитини, тут вона не готується до життя, а живе. І тому важливо вибудовувати виховний простір так, щоб він сприяв гармонізації відносин між дітьми і вчителями, школою і родиною.
Майбутнє України за поколінням, котре сьогодні в шкільних стінах опановує життя, якість якого залежить від рівня сформованості життєвої компетентності.
Однією з основних проблем у виховній роботі з учнями є налагодження індивідуального підходу до кожної особистості, розвиток творчого потенціалу дитини та профілактична робота, направлена на правовий аспект у вихованні учнів, схильних до правопорушень. Адже кожна дитина - це особистість. А кожна особистість потребує творчого підходу, великого терпіння і любові з боку вчителя, вихователя. Тільки при такому підході до справи є шанс розкрити і розвинути усі кращі сторони чутливої дитячої душі, творчого потенціалу дитини.
Робота методичного об’єднання класних керівників спрямована на формування умінь вчителів плідно працювати з учнями, враховуючи інтереси й запити самих школярів, індивідуальний підхід у виховній роботі, охоплює питання планування, організації та аналізу ефективності виховного процесу, різноманітних засобів навчання.
|